İnna Lillahi ve İnna İleyhi Raciun “aetinin doğru anlamı ne…?
“Biz Allah için varız, O’na ulaşmak ve teslimiyet için yaratıldık, mutlaka O’na geri döneceğiz ve ulaşacağız.”(Bakara/156)
Evet…Özellikle bazı zor durumlarda söylenmesi emredilen bir ayettir…”inna Lillahi ve inna ileyhi raciun”ayeti
Evet…”İnna Lillahi ve inna ileyhi raciun” ayetinin; ölüm, bela, hastalık ve deprem gibi kişiyi üzüntüye ve zora sokan durumlarda kullanılması emredilmiş..
Evet…kişinin başına gelenleri sükûnetle kabul etmesi ve şükretmesi tavsiye edilmektedir. Kimsenin dünyada kalıcı olmadığı vurgusu yapılmaktadır ve Allah’a teslim olmak için yaratıldıkları ön plana çıkarılmaktadır.
Sabrı tavsiye eder bu ayet ve şu hadis…Ebû Mûsâ el-Eş‘arî radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Bir kulun çocuğu vefat ettiği zaman Allah Teâlâ meleklerine:
– “Kulumun çocuğunu elinden aldınız öyle mi?” diye sorar. Onlar da:
– Evet, diye cevap verirler. Allah Teâlâ:
– “Kulumun gönül meyvesini mi kopardınız?” diye sorar. Melekler:
– Evet, diye cevap verirler. Allah Teâlâ tekrar:
– “O zaman kulum ne dedi?” diye sorar. Melekler:
– Sana hamdetti ve “innâ lillâh ve innâ ileyhi râciûn: Biz Allah’tan geldik, Allah’a döneceğiz” dedi, diye cevap verirler.
O zaman Allah Teâlâ şöyle buyurur:
– “Kulum için cennette bir köşk yapın ve ona hamd köşkü adını verin.” (Tirmizî, Cenâiz 36)
Evet insan ilah değildi ve ilah olmayacak de La ilahe “de…Nur sıfatından yokluk yokluktan rasulün nuru evet o nurdan da bütün yaratılanlar yaratıldı…yani o nur zübde-i alemdir…İmamıdır alemin…alemlerin…çekirdek o…o aynadır esmaya ama zata değil.
“La ilahe”de ilah ilah yaratmaz görevli yaratır ayna yaratır bilinmesi için ayna yeterli çünkü…Bilecekleri yarattı…Yaratılanla yaratan üçler yediler kırklar ve imam başta olmak üzere bir cemaattir…kesret yok.imamda birlik var yaratılanda…yaratılan ise Nur sıfatının sudurunun sonucudur… “Allah yerlerin göklerin nurudur” ayeti bunu izah eder…Nur sıfatının sudurunun sonucudur yaratılanlar…ilahlaşamazlar…oğul” üreme söz konuzu değil yaratma söz konusu…Nur sıfatı sudur edince yokluk oluştu ve efendimizin yani imamın yani kıblenin nuru oluştu o nurdan kesret oluştu kesret o çekirdekte yok olacak o da Nur sıfatına dönüşecek mi…hayır…çünkü cennet ebedidir…fani de bakileşecek ama zat farkı kapanmaz bir farktır Allahla yaratılan arasında…Bekada birlik var…ekmel örtüşme var .Şeytan beka isteği ile Hz Ademi kandırdı…Baki de baki olacağız yani ama alim sıfatın da eksiklik de kapanmaz bir farklardandır…örtüşme sınırlıdır diğer esmada…
Allahtan geldik Allaha gideceğiz şeytan da mı evet…üçler yediler kırklar ve cemaat şeytan da o cemaattedir…aslı melekti yine melekleşecek cehennem azabıyla müşrikler de insanlaşacak cehennem azabıyla…ama üçler yediler kırklar gibi bir fark hep var olacaktır… Adl sıfatının sudrunun sonucu bu çünkü…Adl sıfatının ekmeli Allahtır o fark da kapanmaz farklardandır…sadece Beka sıfatında fark kapanmayacak Nur sıfatı ezeliydi…yaratılan ın da kaynağı ezelidir ve Beka sıfatı da ortak sıfattır…Allahla ortak yönümüzdür ezelilik ve bakilik…ama Allah değişmeyen ezelililiğe sahib yaratılanla yaradan arasında ezelilik ve ebedilikte bu fark kapanmaz farktır…”ölümsüzlüğü tattık neylesin bize ölüm…”yani ezeliliği yaradılanın farklı ebediliği de farklı Allahın ezeliliğinden Bakiliğinden de…”Allaha erişmekten kasıt” eksik erişmektir …eksiktir örtüşme denklik yok kaynaklık yine Allah…Ulu yine Allah ululuğa emenetçidir yaratılan ulu tek ululuğun kaynağı tek sahibi tek bakiliğin ekmeli tek ezeliliğin de ekmeli tek…büyüklüğün de “Allahu ekber…”alimliliğin ekmeli de tek ama alimliğe emanetçi ayna olur yaratılan…her esmaya ayna yani emanetçi olur yaradılan ama sahib tek…”Lailahe”de…ulu gördü güneşi Hz İbrahim ama doğup batana ilah demem ululuğun sahibi kaynağı demem güneş ve yıldızlar da ayna emanetçi esmaya dedi…hz İbrahim kıssası bunu izah etti bize…Ululuğa ayna olanları emanetçi olanları ilah sandı müşrikler bağımsız sandı ama bu bir yanılma “Ölümsüzlüğü tattık diyen şair de ölümü tattı…”fark var Allahla arasında her esmada çünkü yaratılan esmaya sadece aynadır emenetçidir Allahın görevlisidir…Ululukta eksiktir…şeytan da kendini ilah sandı ama cehenneme gitmekten kendini kurtaramayacak…”La ilahe “de.