SEYYİT BATTAL GAZİ MİLADİ 674-680 YILLARI ARASINDA MALATYA’NIN ASPOZAN BAĞLARINDA BULUNAN KÜÇÜK BİR EVDE DÜNYAYA GELMİŞTİR, ASIL ADI ESSEYİT CAFER’DİR. PEYGAMBER SÜLALESİNDEN VE 9.GÖBEKTE HAZRETİ ALİ’NİN TORUNUDUR, SEYYİT ARAPÇA DA ”EFENDİ” ANLAMINA GELİR. BATTAL ÇOCUKLUĞUNDA İRİ YAPILI VÜCUDUNA İSTİNADEN TAKILMIŞTIR. ANTAKYA’YA GELDİĞİNDE SEYYİT BATTAL KENDİSİNİ ”ALLAHIN KULU” ANLAMINA GELEN ABDULLAH İSMİ İLE TANITMIŞTIR, TEVRAT-ZEBUR-İNCİL GİBİ KİTAPLARI İNCELEMİŞ VE BU DİNLER ÜZERİNDE DERİN BİLGİ SAHİBİ OLMUŞTUR. ZAMANINDA MÜSLÜMANLIĞI YAYMAK İÇİN FAALİYET GÖSTEREN SEYYİT BATTAL GAZİ ÜSTÜN MEZİYETLERİ OLAN BİR CENGAVERDİ, RİVAYETE GÖRE 23 ATI VARDI. BUNLARDAN EN ÇOK AŞKAR İSİMLİ ATINI KULLANIRDI, KENDİSİNE HEDİYE EDİLEN BİR ÇOK ATI FAKİR MÜSLÜMAN CENGAVERLERE HEDİYE EDERDİ.
SEYYİT BATTAL GAZİ İSTANBUL’U ALMAK İÇİN DEFALARCA KOSTANTİNAPOLİS’E GİRMİŞ ÇIKMIŞTIR, BİR DEFASINDA KIZ KULESİ’NDE HAPİS BULUNAN PRENSES ELENORA İLE GÖZ GÖZE GELMİŞ. TEREDDÜT ETMEDEN GERİYE DÖNMÜŞ, TEMİZ RUMCASI İLE ELENORA İLE KONUŞMUŞTUR. GÖZLERİNİ SEYYİT BATTAL GAZİ’NİN GÖZLERİNDEN AYIRMAYAN ELENORA BU ARADA MÜSLÜMANLIĞIDA KABUL ETMİŞ, SEYYİT BATTAL GAZİ BİR DEFA Kİ GELİŞİNDE ELENORA’YI KAÇIRMIŞTIR. ELENORA BİZANS İMPARATORU 11.JUSTİAİANOS RHİNOTMETHOS’UN KIZIDIR, BABASI 2 KEZ TAHTA ÇIKMIŞ. 2.ÇIKIŞINDA DEVLETİ SOYUP HALKI AÇ BIRAKTIĞI GEREKÇESİ İLE HALK TARAFINDAN ÖLDÜRÜLMÜŞ. KIZI ELENORA’DA KIZ KULESİNE KAPATILMIŞTIR.
SEYYİT BATTAL GAZİ MÜSLÜMANLIĞI YAYMAK İÇİN ÇOK DOLAŞMIŞ, BU ARADA HER FIRSATTA TEK VEYA TOPLU OLARAK CENK ETMEKTEN KAÇINMAMIŞTIR. ABBASİLER ZAMANINDA HARUN REŞİT’İN SALTANAT SÜRDÜĞÜ BİR ZAMANDA CENGAVER, CESUR, KUVVETLİ, İRİ YAPILI, BUĞDAY TENLİ, GÜZEL YÜZLÜ, SİHİRLİ GÖZLERİ OLAN BİR ZATTI. SEYİT BATTAL GAZİ HANGİ MİLLETİN İÇİNE GİRECEKSE O MİLLETİN ÖRF VE ADETLERİNE UYAR, ELBİSELERİNİ VE DİNİ İNANÇLARINI ONLARA BENZETİRDİ. ONLARI İÇTEN YIKMAYA ÇALIŞIRDI,BU NEDENLE SEYYİT BATTAL GAZİ’NİN ÜNÜN HER TARAFA YAYILMIŞTI. RUMLAR ONUN DEHŞETİNDEN KORKAR, HİÇ BİR TOPLUM ONUNLA DİN ÜZERİNDE FİKİR MÜNAKAŞASI EDEMEZDİ. ZİRA HEM BİR ÇOK KONUDA DERİN BİLGİYE SAHİP, HEMDE KUVVETLİ VE CESURDU. HARUN REŞİT ONU MAKAMINA DAVET EDİPTE BAŞINDAN GEÇEN İLGİNÇ BİR KONUYU ANLATMASINI İSTEYİNCE SEYYİT BATTAL GAZİ ŞÖYLE ANLATMIŞTIR.
”BİR GÜM RUM MEMLEKETİNDE OVADA GEZERKEN ARKAMDAN ATIN AYAĞINI YERE VURAN BİR SES GELDİ, BAKTIM Kİ PÜR SİLAH BİR KİMSE. SELAM VERİP SORDU (DİYARI RUMDA GEZEN BİR BATTAL VARDIR, HİÇ ONU GÖRDÜN MÜ ?)BUYURUN HUZURUNUZDADIR DEDİM, HEMEN ATINDAN İNDİ. BENİMLE GÖRÜŞTÜ, SONRA SENİNLE ARKADAŞ OLARAK HİZMETİNDE BULUNAYIM DEDİ. BU SÖZLERİN AKABİNDE OTURURKEN PÜR SİLAHLI DÖRT ATLI KAFİR BELİRDİ, DOĞRU BİZE GELDİLER. BU YENİ ARKADAŞIM (YA BATTAL, BUNLARA KARŞI BEN DURAYIM..) DEYİNCE BEN DE HAYROLA DEDİM. HEMEN ATINA BİNEREK O KAFİRLERLE CENK ETMEYE BAŞLADI, BİR MÜDDET MUHAREBEDEN SONRA BU ARKADAŞIMI ŞEHİT ETTİLER. BU ARKADAŞIMIN ŞEHİT EDİLMESİ ÜZERİNE CESARETLERİ ARTAN KAFİRLER BENİM ÜZERİME HÜCUM ETTİLER, MEĞER İÇLERİNDE EN GÜVENDİKLERİ MEŞHUR BİR KAFİR VARMIŞ. BENİ ARAYIP GEZERMİŞ, BEN SÖYLEDİM. ERLİK DEĞİLDİR Kİ, SİZ ATLI BEN YAYA OLAYIM. HEMEN ARKADAŞIMIN ATINA BİNİP ”BUYURUN CENK EDELİM..” MAKUL DOĞRU SÖYLÜYOR DEDİLER, YİNE BEN ERLİK ODUR Kİ BİRER BİRER GELİNİZ DEDİM. RAZI OLDULAR, BİRER BİRER ÜÇÜNÜ ÖLDÜRDÜM. EN MEŞHUR, EN GÜVENDİKLERİ KAFİR KALDI. ONUNLA O KADAR CENK ETTİK Kİ BİRBİRİMİZE HİÇ ZAFER BULAMADIK, HATTA AYRILIP DİNLENİRDİK. NAMAZ VAKTİ OLUNCA NAMAZIMI KILARDIM, O GECE BİRBİRİMİZDEN ÇEKİNİR DURUMDA OLDUĞUMUZ HALDE YATTIK. SABAH OLUNCA YİNE TUTUŞTUK, HAK TEALA RAST GETİRDİ. KAFİRİ BASTIRDIM, GÖĞSÜ ÜZERİNE OTURDUM. DEDİ Kİ ”BU KERRE AFFEYLE, BİR DAHA TUTUŞALIM..”BENDE KAFİRE AMAN VERDİM, BİR DAHA TUTUŞTUK. AYAĞIM KAYDI, BU DEFA BEN DÜŞTÜM. O KAFİR BENİM ÜSTÜME ÇIKTI, ”SENDE BENİ BIRAK, BİR DAHA TUTUŞALIM..” DEDİM. O DA BIRAKTI, BİR KERE DAHA TUTUŞTUK. ALLAHIN HİKMETİ HATA İLE YİNE BEN DÜŞTÜM, ÜSTÜME ÇIKIP DEDİ Kİ ”BİLDİM Kİ BATTAL SENSİN, BEN SENİ ÇOK ARADIM. ELBETTE SENİ ÖLDÜRÜRÜM, DİYEREK HANÇERİNİ ÇIKARDI, BENİ BOĞAZLIYACAĞI SIRADA GÖRDÜM Kİ ŞEHİT DÜŞEN ARKADAŞIM YERİNDEN SIÇRADI. KAFİRİN ENSESİNE BİR KILIÇ BASTIRMASI ÜZERİNE BU MELUNUN BAŞI TEKERLENDİ, BUNDAN SONRA AYNI YOLDAŞIM ”VELA TAHSEBENNELEZİYNE KUTİLUV FİYSEBİYLİLLAHİ EMVATEN..” AYETİ CELİLESİNİ OKUYUP YİNE YERİNE DÜŞTÜ. BU AYETİ KELİMENİN MANASI ŞUDUR ”ALLAH YOLUNDA ÖLDÜRÜLENLERİ SİZ ÖLÜ SAYMAYINIZ..”
SEYYİT BATTAL GAZİ HAYATININ KÜÇÜK BİR HATIRASI OLARAK ŞEHİT OLDUĞU SENE İÇİNDE HACCA GİTMİŞTİR, ÖLMEDEN ÖNCE CENAZESİNİN MÜSLÜMANLARCA MÜSLÜMANLIĞIN İCAPLARINA GÖRE DEFNEDİLMESİNİ İSTEMİŞTİR. EN SON BULUNDUĞU EMEVİ HÜKÜMDARI HİŞAM ZAMANINDA EMEVİ ORDULARI İLE BİZANS İMPARATORU 111.LEON KUMANDASINDAKİ BİZANS ORDULARI İLE SEYİTGAZİ KASABASI’NIN BATI GÜNEYİNDEKİ TÜRKMEN DAĞLARI’NIN ETEKLERİNDE SAVAŞMIŞTIR, BU SAVAŞA KUMANDAN OLARAK İŞTİRAK EDEN HACI SEYYİT BATTAL GAZİ SAVAŞA GİRMEDEN ÖNCE ”KOSTANTİNAPOLİS’İ FETHEDEMEDİYSEM, BUNU DA HAK EDEMİYECEKMİYİM ?” DİYE DÜŞÜNMÜŞ VE MUAZZAM BİZANS ORDUSUNA KARŞI ÇOK AZ BİR KUVVETLE ÇARPIŞMAYA BAŞLAMIŞTIR. BU SAVAŞTA SONUNA KADAR SEBAT ETMİŞ, NE VAR Kİ YANINDA Kİ SADIK ARKADAŞLARINI TEKER TEKER ŞEHİT VERMİŞTİR. EN SONUNDA KENDİSİDE AĞIR YARALAR ALARAK BU GÜNKÜ GÖMÜLÜ OLDUĞU MAĞARAYA SIĞINMIŞ, SIĞINDIĞI MAĞARADA ŞEHİT DÜŞEN ARKADAŞLARININ BOYLU BOYUNCA UZANDIKLARINI GÖRE GÖRE VE HAKKI ZİKREDE ZİKREDE ÖLÜM ACISINI TATTIĞI BİR SIRADA BİR DAMLA SU VERECEK YARDIMCISI OLMADIĞI HALDE KIBLEYE MÜTEVECCİH OLARAK RUHUNU CENABI HAKKA TESLİM ETMİŞTİR.
ZAMANLA BU MAĞARANIN AĞZI YAĞMURLARIN SÜRÜKLEDİĞİ TOPRAKLARLA ÖRTÜLMÜŞTÜR, MİLADİ 1202 YILINDA BURALARDA KOYUN GÜDEN ÇOBAN BABA İSİMLİ ZAT ÇOK YEŞİLLİK OLMASINA RAĞMEN KOYUNLARIN BURAYA YAKLAŞMADIKLARINI VE BURADA OTLAMADIKLARINA DİKKAT EDER. BURALARDA ULULARDAN BİRİSİNİN OLDUĞUNA DAİR İÇİNE BİR HİS DÜŞER, BİR GÜN RÜYASINDA ”GÖZÜN İLE GÖRDÜĞÜN BİR HAYAL MAHSÜLÜ OLMAYIP, SULTANIN TA KENDİSİDİR.” DİYE BİR SES DUYAR VE UYANIR. O GÜNDEN SONRA HEP O TARAFLARA GİDER, BİR DEFASINDA MAĞARAYA GİRER. İÇİNDE BİR ŞEYLERİN GÖRÜNDÜĞÜNÜ FARK EDER, HACI SEYYİT BATTAL GAZİ’NİN İNSANLIK NASİYESİNDEN ÇIKMIŞ. MÜBAREK CESEDİ İLE KARŞILAŞIR, GÖZLERİNE İNANAMAZ. ALLAH’A DUA EDER, KUTLUCA ÇOBAN BABA BU OLAYI ZAMANIN SELÇUK HAKANI GIYASETTİN KEYHÜSREV’E BİLDİRİR, KEYHÜSREV PAŞALARINI VE ZAMANIN DİN ALİMLERİNİ TOPLAYARAK HAKİKATEN HACI SEYYİT BATTAL GAZİ’NİN CESEDİ BULUNMAYACAK OLURSA KUTLUCA ÇOBAN BABA’YI İDAM ETTİRECEĞİNİ BELİRTEREK ARAŞTIRMA YAPILMASINI İSTER.KONYA’DAN HAREKETLE HEP BERABER SEYİTGAZİ’YE GELİNİR, MAĞARANIN ÖNÜNDEKİ TOPRAK YIĞINI ALINIR. İÇERİYE GİRİLDİĞİNDE SEYYİT BATTAL GAZİ’NİN ÜZERİNDE BULUNMASI GEREKEN KUR’ANI KERİM’İ, SAVAŞLARDA KULLANDIĞI KILICI, SANCAĞI, TEBERİSİ VE DEMİR HİNDİ AĞACINDAN YAPILMIŞ TESBİHİ BULUNUR. HÜKÜMDARI HABERDAR ETMEK İÇİN DERHAL BİR HABERCİ GÖNDERİLİR, RİVAYETE GÖRE KEYHÜSREV HABERCİYE 700 DİRHEM. BİR BAŞKA RİVAYETE GÖRE 7000 DİRHEM ALTIN İHSANDA BULUNUR..
HABERİN DUYULMASINDAN SONRA GIYASETTİN KEYHÜSREV’İN AİLESİ VE ŞEHZADE 11.ALAADDİN KEYKUBAT’IN ANNESİ ÜMMÜHAN HATUN HEMEN BURADA YAPILMASI GEREKEN TÜRBE VE DİĞER ESERLERİN KENDİ NAMI HESABINA YAPILMASINI VE HİÇ BİR FEDAKARLIKTAN KAÇINILMAMASINI KOCASINDAN RİCA EDER, BU İSTEĞİ KABUL OLUNUR. DERHAL YAPILACAK OLAN TESİSLERİN TEMELİ ATILIR, BU ARADA ÜMMÜHAN SULTAN 3 GÜN 3 GECE BİR RÜYA GÖRÜR. RÜYASINDA ”BAŞIMIN ALTINDAN AKAN SUYU AKITMADAN KABRİMİ Mİ YAPIYORSUN ?” DİYE BİR SES İŞİTİR, YÜKSEK RUHLU KADIN KONUYU KOCASINA VE DİN ALİMLERİNE ANLATIR. İNŞAAT DURDURULARAK SUYUN ARAŞTIRILMASINA BAŞLANIR, ÇOK GEÇMEDEN BU SU BULUNUR. BUNUN ÜZERİNE YANINA BİR HAMAM YAPILMASI, SUYUN YARISININ İÇME SUYU OLARAK KULLANILMASINA KARAR VERİLİR.
BU GÜN ESKİŞEHİR’E BAĞLI BİR İLÇE OLAN SEYYİTGAZİ İLÇESİ ADINI, MEŞHUR CENGAVER HACI SEYYİT BATTAL GAZİ’DEN ALMIŞTIR. BU İLÇEYE HER YIL YÜZLERCE TURİST SEYYİT BATTAL GAZİ TÜRBESİNİ, CAMİSİNİ, HAMAM VE ÇEŞMESİNİ ZİYARET EDEREK DUA EDER. SEYİTGAZİ, ESKİŞEHİR’E 44 KM.UZAKLIKTADIR.