Yeni felsefi akımlar bulmak konusunda gayretliyim, sebat sahibiyim. Yalnız, bu bulma çabam sadece kendi felsefi sahamı arayışışımdan-geliştirmeye çalışışımdan ibaret değil. Kendi kendine, yanımda yöremde gelişen felsefi akımları da incelemekten bahsediyorum. Tererellizm, gundizm, hazizm, antik-untizm.. Yoğunlukla hazizim üzerinde duruyorum şimdilerde.
Gundizmi bir ara incelemiştim.Çerçevesini çizmiştim; içerik doldurma faaliyetlerim, veriler karşıma çıktıkça sürüyor. Veri derken gundileri kastediyorum. Gundi geliyor ve bir örnek olarak yerleşiyor gundizme.
Gundizm; ilk verdiği imajlar itibarıyla birkaç akımı içerir. Nihilizm’i sadece nihilizmdeki gibi görmezsiniz. Hiççiliği savunmaz ama eylemleri itibarı ile başka insanlarda yal bir hiçlik tadı bırakır. Gerçeküstücülük’ü de içerir. Başka gerçeklik sınırlarını, örnek öbeklerini layıkıyla bilmez; bu bizim gerçeklerimizden uzak olduğu anlamına gelir;hal böyle olunca altımızda veya üstümüzde olmasının bir önemi yoktur. Dışarıda olması bağlamında gerçeğin üst-dışındadır.
Hazizim. Azizim! der gibi sanki. Azizim, bir gün işe doğru gidiyordum. Bir baktım ki ne göreyim. Azizim! O vaka öyle değil, gibi cümle içinde kullanışlar yapılabilir. Şaka bir yana, Hazizim bence gerçekten incelenmesi gerekli bir akım. Akım, derken illaki bir teorisyeninin olması şart değil. Dışarıdan birinin tanımlaması yeterli. Ve tabii ki sonrasında, verilerle doldurması bu akım denen şeyin içini.
İlk paragrafta bahsettiğim antik-untizmi aslında pek çok şeyimizi içine alan bir akım. Hatta diğer felsefe akımları içine alan bir ana akım gibi. Alacalı bulacalı renk tanımları yaparken kastetiğimiz alacalılık bulacalılık antikuntizmde üç boyutlu ve de hareketli şekilde vardır. Ayrı iken değerli olan renkler, hem bir alacalılık içinde kayboluyor hem de hareketli olduğu için, yiyip-gitmek, bir hiçliği de andırıyor. Hareket tanımı,idealde hepimizin üzerinde durduğu zaman boyutunu, gerçekliği çap çup da olsa ima etmeyi içerdiği için, gözleyen hareketlilik (insan) aşırı hızları veya aşırı ivmelenmeleri antik taraflı tanımlara zorluyor bizi. Zorlamak ne kelime! Zortluyor bazen. Bizi zortluyor. Zortingen. Bakın!; burada olan işte bu; ciddi bir konudan bahsetmeye çalışıyorum, zortingen diye bir kelime kullanıyorum. Yani, alacalılık geçiciliğe denk duruyor. Bu yüzden antik kelimesi felsefesi akımın ilk kelimesi olarak ortaya çıkıyor. Kuntik ise anlamsızlığı ifade ediyor. Zaten antik. Öyleyse dile kolay gelsin, kuntik olsun öte kelimesi diyesi geliyor dilin.
***
Felsefe, bizi rahatlatacak şey bulma sahası değildir. Yerimizde sabit duramayız. Eğlenceli de bir saha aslında. Ciddi anlamda felsefe tanımı şudur: yaklaşım metodolojileri sahası.
Bulanık Mantık (Fuzzy Logic); bugün, duyanların görenlerin sadece teknik alanlarla ilgili olduğunu sandığı, fakat ilk önce bir felsefe akımı olan bir sahadır. Temeli matematiktir; matematiğin kümeler konusu. Fakat Bulanık mantık, klasik küme teorilerini aşan bir küme teorisidir. Bu teori ilk ortaya atıldığında (Lütfi Askerzade ) pek çok matematikçi bu yaklaşımları pek olumlu karşılamıyor. Kati istatistik, sadece ve sadece sayısal veriler, bir elamanın bir kümeye net bir şekilde; ya üyedir, ya değildir, mantığını aşan bir teori. Mantık bütünü. İşin içine insan kavramını da aldığı için, sadece soğuk bir matematiksel model değil bir felsefedir de.
Bilimsel ve felsefi sahaların sınırları günümüzde pek seçilemiyor.Yüzyıllar, ilk önce parça parça bulma eğilimdeydi. Şimdilerde ve yakın gelecekte, parçalar birleşiyor olabilir. Sadece bilimler, felsefeler değil, masallar da, felsefe diyemeyeceğimiz her şey de bir araya geliyor.. olabilir.